Álea iacta est
|
Tärningen är kastad (Caesar, död 44 f. Kr)
|
An nescis, mi fili, quantilla prudentia mundus regátur?
|
Vet du inte, min son, med hur lite förstånd världen styrs (Axel Oxenstierna, död 1654)
|
Audiátur et áltera pars
|
Må även den andra parten höras
|
Aúrea mediócritas
|
Den gyllene medelvägen (Horatius, död 8 f. Kr.)
|
Ave, Caesar, moritúri te salútant
|
Hell dig, Caesar, de som skola dö hälsa dig!
|
Cógito, ergo sum
|
Jag tänker, alltså existerar jag (Cartesius, död 1650)
|
De gústibus non est disputandum
|
Om smak skall man inte diskutera
|
De mórtuis nil nisi bene
|
Om de döda ingenting annat än gott
|
Dívide et ímpera
|
Söndra och härska
|
Errare humanum est, ignóscere divínum
|
Att fela är mänskligt, att förlåta är gudomligt
|
Et tu, Brute
|
Även du, min Brutus
|
Faber est suae quisque fortúnae
|
Var och en är sin egen lyckas smed (Appius Claudius Caecus ca 300 f. Kr.)
|
Festína lente
|
Skynda långsamt, dvs. varsamt
|
Fortes Fortúna ádiuvat
|
Lyckan står de djärve bi (Terentius, död 159 f. Kr)
|
Hódie mihi, cras tibi
|
I dag mig, i morgon dig
|
Homo sum, humani nil a me aliénum puto
|
Jag är människa och jag anser intet mänskligt vara mig främmande (Terentius)
|
Ille faciet
|
Han skall göra det (Karl den IX om sin son Gustav II Adolf)
|
In infinítum
|
I det oändliga
|
In vino véritas
|
Vid vindrickning (kommer) sanningen (fram)
|
Lítteris et ártibus
|
För litteratur och konst (medalj)
|
Memento te mortálem esse
|
Kom ihåg att du är dödlig
|
Mens sana in córpore sano
|
En sund själ i en sund kropp (Iuvenalis, död 128 e. Kr))
|
Modus vivendi
|
Ett sätt att leva
|
Naturam expéllas furca, tamen usque recúrret
|
Naturen må du försöka driva ut med hötjuga, hon kommer ändå alltid tillbaka (Horatius)
|
Navigare necesse est, vívere non est necesse
|
Att segla är nödvändigt, att leva är inte nödvändigt (Pompeius, död 48 f.Kr.)
|
Ne quid nimis
|
Ingenting till övermått
|
Nil admirari
|
Inte förvåna sig över något (Horatius)
|
Noli me tángere
|
Rör mig inte
|
Noli turbare círculos meos
|
Rubba inte mina cirklar(Arkimedes, 200-talet f. Kr.)
|
Non multa sed multum
|
Inte många olika saker utan mycket av en sak (Plinius d. y. omkr. 100 e. Kr.)
|
Non scholae sed vitae díscimus
|
Vi lär inte för skolan utan för livet
|
Non vidéri, sed esse
|
Inte synas, utan vara (Tycho Brahe, död 1601)
|
Nuda véritas
|
Nakna sanningen (Horatius)
|
Nulla dies sine linea
|
Ingen dag utan ett streck (den grekiske målaren Apelles, omkr. 300 f. Kr.)
|
O sancta simplícitas
|
O heliga enfald! (Johan Hus, död 1415)
|
O témpora, o mores
|
Vilka tider, vilka seder (Cicero, död 43 f.Kr.)
|
Panem et circenses
|
Bröd och skådespel
|
Perículum in mora
|
Fara i dröjsmål (Livius, död 17 e.Kr.)
|
Post festum
|
Efter festen (dvs. för sent)
|
Quidquid id est timeo Danaos et dona ferentes
|
Vad det än må vara, fruktar jag danaerna, även när de komma med gåvor (Laokoon om grekernas gåva till trojanerna i form av en trähäst, Vergilius Aeneid)
|
Quo vadis, Domine?
|
Vart går du, Herre?
|
Sat sapienti
|
Nog för den kloke (dvs. han behöver inte ytterligare förklaringar)
|
Sic transit gloria mundi
|
Så förgår all jordisk ära
|
Summum ius, summa iniuria
|
Största (formella) rätt är största (reella) orätt
|
Tandem quasi homo habitare coepi
|
Äntligen får jag bo som en människa (Nero)
|
Varium et mutábile semper femina
|
Kvinnan är ett ombytligt och nyckfullt väsen (Vergilius, död 19 e. Kr.)
|
Veni, vidi, vici
|
Jag kom, jag såg, jag segrade (Caesar)
|
Vixit, dum vixit, laetus
|
Han levde glad, så länge han levde (Stienhielm, död 1672)
|